ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

Dr. Guy Gutman

בדיקת קולפוסקופיה- שאלות ותשובות

האם בדיקת קולפוסקופיה כואבת

הרופא הפנה אותך לביצוע בדיקת קולפוסקופיה? את מרגישה שאינך יודעת לקראת מה את הולכת והשאלות מטרידות אותך? כדי להפיג את הפחד והחששות שלך לפני ביצוע בדיקת קולפוסקופיה, מומלץ לקרוא מדריך זה, שמרכז עבורך את כל השאלות החשובות בנוגע לבדיקה, וכמובן- את התשובות להן.

מהי מטרת בדיקת קולפוסקופיה?

בדיקת קולפוסקופיה (שקיפות צוואר הרחם), היא בדיקה המאפשרת לבדוק בצורה מדוקדקת את שפתי הפות, הנרתיק וצוואר הרחם. הבדיקה מתבצעת באמצעות קולפוסקופ- מיקרוסקופ משוכלל שיכול להגדיל את האזור עד פי 60 מגודלו האמיתי ולהאיר אותו בצורה ממוקדת.

מטרת הבדיקה היא לאפשר התעמקות בממצאים חשודים מבדיקות קודמות (PAP, למשל), ולהבין את טיבם: האם מדובר בממצאים טרום-סרטניים? סרטניים? מהי דרגת החומרה? או אולי בכלל מדובר בשינויים שדורשים רק המשך מעקב? בדיקת הקולפוסקופיה אמורה לתת תשובות החלטיות וברורות לשאלות הללו.

הבדיקה מתבצעת לשם אבחון אחד מהמצבים הבאים:

  • יבלות באיבר המין (קונדילומה).
  • דלקת של צוואר הרחם
  • שינויים טרום-סרטניים ברקמות צוואר הרחם, הנרתיק וכן ברקמות הפות.

כיצד מתבצעת בדיקת קולפוסקופיה? 

  • שלב 1: כשהמטופלת ישובה על כיסא הבדיקה, רופא הנשים ישתמש במפשק (speculum) על מנת לראות את צוואר הרחם והנרתיק בצורה טובה יותר באמצעות קולפוסקופ שממוקם בפתח הנרתיק.
  • שלב 2: לאחר מכן, הרופא יבצע שטיפה עדינה של האזור הנבדק באמצעות תמיסה מיוחדת (חומצה אצטית או תמיסת יוד). מטרת פעולה זו היא להבליט נגעים, אם קיימים כאלו, על ידי שינוי הצבע שלהם.
  • שלב 3: במקרה שבו נצפים אזורים חשודים, הרופא יבצע ביופסיה- חיתוך קטן של רקמה מהאזור החשוש, וישלח אותה לבדיקת מעבדה לשם אבחון הממצאים.
קולפוסקופיה כואבת?

האם יש הכנות מסוימות שעליי לערוך לקראת הבדיקה?

אין צורך לצום או לעשות פעולה מיוחדת לקראת הבדיקה, אולם יש דברים שיש להימנע מהם:

  1. אין לבצע את הבדיקה בזמן המחזור.
  2. להימנע מקיום יחסי מין במהלך יומיים לפני הבדיקה.
  3. אין להשתמש בתכשירים ואגינליים למיניהם כיומיים לפני ביצוע הבדיקה.
  4. ניתן לעבור את הבדיקה במהלך הריון, אולם חשוב ליידע את הרופא על כך בתחילת התהליך, שכן ההריון עשוי להשפיע על תוצאות הבדיקה.  

מה ניתן לעשות כדי לעבור את הבדיקה בצורה רגועה?

לחץ הוא תגובה טבעית בהחלט לבדיקה גניקולוגית, אולם חשוב לדעת שלחץ גורם להתכווצות ולהגברת עוצמת הכאב בזמן הבדיקה. לכן, מומלץ מאוד לעשות את הפעולות הבאות, או כל פעולה שתגרום לך להגיע רגועה ונינוחה:

  • לנשום נשימות עמוקות
  • ריקון שלפוחית השתן טרם הכניסה לבדיקה
  • במהלך הבדיקה, ניתן להיות עם אוזניות ולשמוע מוסיקה
  • אם קיימות שאלות שאת רוצה לשאול את הרופא טרם הבדיקה או לאחריה, רשמי אותן על דף ושוחחי עליהן עם הרופא שלך, כדי שתהיי רגועה יותר ותקבלי מענה לכל שאלותייך מבלי לשכוח אף אחת. פחד וחוסר נינוחות נובעים פעמים רבות מתמונת מצב מעורפלת.
  • בחלק מהמרפאות, ניתן להיכנס לבדיקה עם חברה/ בת משפחה.

כמה זמן אורכת הבדיקה?

קולפוסקופיה היא בדיקה גניקולוגית שאורכת זמן קצר: כ- 10-20 דקות.

האם הבדיקה כואבת?

הבדיקה כרוכה באי-נוחות מסוימת וכן בתחושת צריבה בעת שלב צביעת הנגעים בחומצה. נוסף על כך, אם מתבצעת ביופסיה, תורגש תחושת דקירה בזמן לקיחת הדגימה וייתכן כאב קל גם במשך יום או יומיים אחריה.

האם הבדיקה מתבצעת תחת הרדמה?

לא. הבדיקה לא מתבצעת תחת הרדמה.

כיצד יש לנהוג לאחר בדיקת הקולפוסקופיה?

אם הרופא לא לקח ביופסיה בזמן הבדיקה, ניתן לחזור לשגרה באופן מיידי. ייתכן שיופיעו דימומים והכתמות קלות לאחר הבדיקה, אולם הם יעברו במהרה.

במקרה שבו בוצעה ביופסיה, יורגש כאב באזור הדגימה, אולם הוא יחלוף לאחר זמן קצר. נוסף על כך, ייתכנו דימומים קלים או הפרשות כהות, והם יעלמו בתוך ימים ספורים, עד שבוע. יש להימנע משימוש בטמפונים וקיום יחסי מין עד סיום הדימום.

אם הדימום ממשיך ואף מתגבר, או אם את מרגישה בריח לא נעים מהאזור או שיש לך חום, פני מיד לרופא הנשים שלך לצורך בירור המצב.

לאחר שהבדיקה הסתיימה, יש לברר מול הרופא שלך מתי תוצאת הבדיקה תגיע, וקחי את מספר הטלפון של המרפאה לכל מקרה שיעבור זמן וטרם יצרו איתך קשר.

אודות המחבר
ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.