ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

Dr. Guy Gutman

אנדומטריוזיס – כל מה שחשוב לדעת

אנדומטריוזיס

אם מחזור בשבילך זה השבוע הקשה ביותר בחודש, אם הוא ארוך מהרגיל ואם הוא מגיע בליווי כאבים קשים וסבל נוראי, כנראה את חלק מ-10% מכלל הנשים, הסובלות ממחלת האנדומטריוזיס. מהי אנדומטריוזיס? מהם הגורמים לה? כיצד מאבחנים אותה? והכי חשוב- כיצד מטפלים בה?

 

מהי מחלת אנדומטריוזיס?

מחלת האנדומטריוזיס, היא מחלה דלקתית כרונית, התוקפת נשים בגילאי הפוריות (לעיתים מן הווסת הראשונה, אך לרוב בגילאי 20-40). מחלה זו נגרמת עקב הימצאותם של תאים דמויי אנדומטריום (תאים הדומים לתאי רירית הרחם), מחוץ לרחם באזורים שונים, כמו למשל בשחלות, בחצוצרות ובנרתיק ואפילו במעיים, ברקטום ובשלפוחית השתן. המחלה גורמת לכאבים קשים בגב התחתון ובאגן, בייחוד סביב זמן הווסת והביוץ, וכן לכאבים בעת קיום יחסי מין, בעיות עיכול ובעיות פוריות.

מה גורם לכאבים החזקים?

כאשר מתרחשת הווסת, נושרים תאי רירית הרחם שהתעבו בתחילת המחזור החודשי כהכנה להפריה (שלא התרחשה לבסוף). התאים הדומים לתאי רירית רחם שהתפתחו מחוץ לרחם, מתנהגים באופן זהה ומושפעים מהשינוי ההורמונלי ממש כמו התאים שבתוך הרחם. תאים אלו נושרים אף הם, ממש כמו בתהליך הווסת, אולם להם אין פתח דרכו הם יכולים להתנקז אל מחוץ לגוף, והם נותרים כלואים בחלל הבטן ועלולים לגרום להתפתחות תהליכים דלקתיים שונים. זו הסיבה לכאב החזק, לתחושת הנפיחות, לעייפות ודיכאון ואף לגרימת נזק לאברי הפריון.

מעריכים כי הגורמים לאנדומטריוזיס נעוצים בנטייה תורשתית, כשלים חיסוניים וכן בהשפעות הורמונליות שונות.

 

התסמינים והאבחון

אבחון מחלת האנדומטריוזיס אינו פשוט ועלול לקחת זמן רב לרופא שאינו בקיא בה- ממוצע האבחוןשלה ברחבי העולם הוא 12 (!) שנים. יחד עם זאת, רופא מיומן ומומחה, אשר הוכשר לכך היטב, יכול לאבחן את המחלה בצורה מהירה יחסית, על ידי ביצוע בדיקת אולטרסאונד ובדיקה גניקולוגית. לשם אבחון סופי וודאי של מחלת האנדומטריוזיס, יש לבצע ניתוח לפרוסקופי (החדקת מצלמה דרך חתך זעיר בדופן הבטן) וכן בדיקה היסטולוגית (בדיקת באמצעות מיקרוסקופ של מבנה הרקמות החשודות).

 

תסמינים אפשריים לאנדומטריוזיס:

  • כאבים חדים וחריפים באגן בזמן הווסת, שמקרינים לפלג גוף תחתון
  • תופעות במערכת העיכול: שלשולים, צואה רכה, עצירויות, דם ביציאות ולחץ על פי הטבעת
  • תסמינים המזכירים דלקת בשתן: תכיפות בשתן או כאבים בעת מתן שתן
  • נטייה לדיכאון
  • עייפות כרונית
  • כאבים בעת קיום יחסי מין

 

במידה ומופיעים חלק מהתסמינים האמורים, יש לדווח על כך לרופא המשפחה או לרופא הנשים. אם החשד לאנדומטריוזיס יעלה, הרופא יפנה את המטופלת להמשך אבחון אצל רופא מומחה. ישנם מרכזים רפואיים ורופאים ספציפיים אשר מתמחים במחלת האנדומטריוזיס, והם ימשיכו את האבחון בעזרת תשאול מפורט ויסודי יותר, בנוגע לתסמינים שדיווחה המטופלת.

הבדיקה הגופנית הראשונית לאבחון המחלה כוללת אולטרסאונד באזור האגן ולעיתים גם MRI. תוצאות בדיקה זו יכריעו האם יש צורך בבדיקה נוספת, ואם כן, תבוצע בדיקה היסטולוגית וכן ניתוח לפרוסקופי.

 

איך מטפלים באנדומטריוזיס

התפשטות המחלה עלולה לפגוע בפוריות ולהסב למטופלת סבל עצום, תוך פגיעה ממשית באיכות חייה. לכן,  אבחון המחלה כמה שיותר מהר עשוי לאפשר לה פתח להקלה משמעותית בכאבים, וכן למנוע פגיעה ביכולת הפריון שלה.

דרכי הטיפול באנדומטריוזיס הן

 

  1. טיפול תרופתי – הסתייעות במשככי כאבים עשויה להקל על הסבל הכרוני, אך אינה פותרת את הבעיה. בכאבים קשים יינתן מרשם לתרופות ממשפחת האופיואידים, אולם יש להיזהר מכיוון שמדובר בתרופות ממכרות ובעלות תופעות לוואי קשות. בנוסף, במקרים מיוחדים יהיה ניתן לקבל אישור לשימוש בקנביס רפואי, מטעם משרד הבריאות.
  2. טיפול הורמונלי – טיפולים הורמונליים הם הנפוצים ביותר במקרה של אנדומטריוזיס, ומטרתם- לשלוט במצב ההורמונלי שגורם לשגשוג המחלה.
  3. טיפול ניתוחי – ביצוע לפרוסרופיה לשם טיפול בנגעים שהתפתחו כתוצאה מהאנדומטריוזיס: כריתת ציסטות, שחרור הידבקויות, כריתת רקמות הנגועות באנדומטריוזיס ועוד, כל זאת בהתאם לרצונה של האישה להרות, וכן בהתאם למצבה הרפואי. גם כריתת רחם עשויה להיות יעילה במקרה של אנדומטריוזיס.
  4. רפואה אלטרנטיבית – שילוב של טיפול קונבנציונלי יחד עם התאמה תזונתית, הקפדה על שינה איכותית וטיפולים אלטרנטיביים (דיקור סיני, פיזיותרפיה לרצפת אגן ועוד)- עשוי להקל על הכאבים ולשפר את איכות חייה של מי שסובלת מאנדומטריוזיס.

 

כאבים במחזור, ומה בהריון?

 

נשים הסובלות ממחלת האנדומטריוזיס, לרוב ירגישו החמרה בשלושת החודשים הראשונים של ההריון ולאחר מכן תגיע הקלה החל מהחודש הרביעי.

בנוסף, הקפאת ביציות ושמירת פריון הינם תהליכים אשר מומלצים לנשים אשר סובלות ממחלה זו ואינן מעוניינות ומתכננות להיכנס להריון בקרוב.

אודות המחבר
ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
קולפוסקופיה כואבת?

בדיקת פאפ לא תקינה

סרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בישראל ובעולם: בישראל, 5 נשים מכל 100 אלף, סובלות ממחלת הסרטן בצוואר הרחם. במדינות מתפתחות ברחבי

קראו עוד »
הצרת נרתיק

הצרת נרתיק- כל המידע הנכון

לידה, הגורמת למתיחה של רקמות והפרדת שרירים; גיל המעבר שעלול גרום לירידה ברמות האסטרוגן, ומצבים נוספים במהלך החיים, יכולים להוביל לאובדן גמישות של דפנות הנרתיק

קראו עוד »