ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

Dr. Guy Gutman

סרטן צוואר הרחם- שאלות ותשובות

סרטן צוואר הרחם- שאלות ותשובות

מהו סרטן צוואר הרחם?

סרטן הוא התחלקות חריגה של תאים בגוף אשר מתרחשת בצורה לא מבוקרת ובקצב מהיר מהרגיל, עד להיווצרות גידול. במקרה של סרטן צוואר הרחם, תאים בצוואר הרחם (האיבר שמחבר בין הרחם לנרתיק), מתחלקים באופן לא תקין. אם המחלה לא מאובחנת מוקדם ולא מוענק טיפול, הגידול עלול להפוך לגידול ממאיר ואלים ולשלוח גרורות לאיברים נוספים.

 

כמה נשים מאובחנות בישראל בשנה?

בישראל בלבד, מאובחנות בכל שנה כ-200 נשים החולות בסרטן צוואר הרחם. סוג סרטן זה הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בקרב נשים בעולם, ובמדינות מתפתחות הוא אפילו נפוץ יותר- הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים. בישראל השכיחות שלו יחסית נמוכה, ויש המייחסים זאת לכך שברית המילה נפוצה בישראל, וכן לביצוע חיסון נגד פפילומה כבר בגיל 13 אצל בנים ובנות גם יחד (נדון בהרחבה בהמשך).

 

מה הקשר בין וירוס הפפילומה לסרטן צוואר הרחם?

וירוס הוא חלקיק זעיר הגורם לזיהום בגוף, על ידי כך שהוא חודר לתאים ומשתמש במנגנון ההתרבות שלהם כדי להתפשט בין תאי הגוף. וירוס הפפילומה האנושי (HPV- Human Papilloma Virus), הוא וירוס בעל 150 זנים שונים הפוגעים בתאי עור וריריות של הגוף וגורמים לשינויים בהם, כאשר 40 זנים מהם נפוצים באיברי המין ומועברים בעיקר באמצעות מגע מיני ישיר.

חלק מהזנים הללו מוגדרים "זנים בסיכון נמוך", והם גורמים לשינויים בתאים בדרגה נמוכה, או להופעת קונדילומה (יבלות באיברי המין ובאיזורים נוספים בגוף). לרוב, תופעות הנגרמות מזנים אלו אינן מתפתחות לסרטן.

זנים אחרים של הנגיף, גורמים לשינויים חמורים יותר בתאים של צוואר הרחם, הקרויים "שינויים טרום ממאירים". אם השינויים הללו לא מאובחנים בזמן, הדבר עלול להוביל להתפתחות סרטן.

למעשה, על פי הססטיסטיקה, 99% ממקרי סרטן צוואר הרחם, הם תוצאה של הידבקות בנגיף הפפילומה האנושי.

 

נדבקתי בוירוס הפפילומה, האם זה אומר שיש סיכוי גבוה שאחלה בסרטן צוואר הרחם?

למרות שנגיף הפפילומה נחשב לגורם האחראי העיקרי לסרטן צוואר הרחם, אין זה אומר שכל אישה שתיחשף אליו תחלה בסרטן. אצל 80% מהנדבקים, הנגיף לא יראה בכלל תסמינים או שינויים כלשהם בתאים, ויחלוף מעצמו בשלב כלשהו. רק אצל 20% מהנשים שנדבקו, קיים סיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם.

 

סרטן צוואר הרחם מתפתח לאט- לעיתים עוברות 10-15 שנים מרגע ההדבקה ועד להתפתחות הסרטן. לכן גם אצל מי שכן יתפתחו שינויים טרום סרטניים בעקבות נגיף הפפילומה (כ-2000 נשים מידי שנה), יש אפשרות לגלות זאת מוקדם על ידי ביצוע בדיקות שגרתיות (פאפ בכל שנה-שלוש שנים) ולהעניק טיפול  שימנע את התפתחותם לסרטן. בדיקות אלו מורידות משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם.

האם חיסון נגד נגיף הפפילומה יגן עליי מפני סרטן צוואר הרחם?

ניתנה לנו מתנה: אנו יודעים בוודאות שסרטן צוואר הרחם נגרם על ידי נגיף ברובם המוחלט של המקרים, וקיים בידינו חיסון שמגן עלינו מפני הדבקה בנגיף הגורם זאת. חיסון נגד נגיף הפפילומה מונע סרטן בצוואר הרחם ב-90%-100% מהמקרים ויעילותו נבדקה והוכחה במחקרים רבים על פני הגלובוס. יעילותו רבה מאוד גם במניעת קונדילומות וסוגי סרטן  נוספים (סרטן הפות, הפין ועוד), והוא מוענק כיום כבר לנוער בכיתה ח' במסגרת בית הספר (לבנים ולבנות גם יחד).

 

האם קיימים גורמים נוספים להתפתחות סרטן צוואר הרחם מלבד פפילומה?

כן, אם כי הם נחשבים לגורמים משניים. הגורמים הם:

  • עישון
  • הריונות מרובים או בגיל צעיר
  • פעילות מינית לפני גיל 18
  • ריבוי פרטנרים ליחסי מין
  • היסטוריה של מחלות מין (כלמידיה, הרפס באיברי המין ועוד)
  • נטילת גלולות למניעת הריון מעל ל-5 שנים ברצף

 

האם סרטן צוואר הרחם מועבר באופן תורשתי?

גורמים תורשתיים אינם ידועים כאחראיים להתפתחות סרטן צוואר הרחם, אולם יכולת מערכת החיסון של הגוף להתמודד עם נגיף הפפילומה, בהחלט עוברת בתורשה.

 

האם סרטן צוואר הרחם עלול לפגוע בפוריות?

 

הסיכון של סרטן צוואר הרחם לפגוע ביכולת להרות, משתנה מאישה לאישה, ותלוי במצב הסרטן, בסוג הטיפול שניתן ובגורמים בריאותיים אישיים של כל אחת.

אם האישה מצויה בגיל הפריון ובשלבים מוקדמים יותר של המחלה, יהיה ניתן לבצע מאמצים שונים לשמירה על יכולת הפריון.

טיפולי הקרנה וכן הסרת הגידול בשיטה ניתוחית, עלולים לפגוע ביכולת הפריון. יש להתייעץ עם האונקולוג ורופא הנשים בנוגע לאפשרויות הטיפוליות ולשמירה על הפוריות.

אודות המחבר
ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
קולפוסקופיה כואבת?

בדיקת פאפ לא תקינה

סרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בישראל ובעולם: בישראל, 5 נשים מכל 100 אלף, סובלות ממחלת הסרטן בצוואר הרחם. במדינות מתפתחות ברחבי

קראו עוד »
בדיקת קולפוסקופיה

בדיקת קולפוסקופיה

קולפוסקופיה הינה סוג בדיקה אבחנתית שמתמקדת בצוואר הרחם, הנרתיק ואיבר המין הנשי ומאפשרת גישה יעילה ותצוגה מוגדלת של האזור. בדיקה זו נקראת גם שקיפות צוואר

קראו עוד »