ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

Dr. Guy Gutman

צוואר הרחם – כל מה שחשוב

מהו תפקידו של צוואר הרחם? היכן הוא ממוקם בדיוק? אלו בדיקות וטיפולים חשוב לבצע על מנת לשמור על בריאותו? את צמד המילים "צוואר הרחם" שומעים רבות אצל רופא הנשים בביקורים שגרתיים וכן במהלך הריון ולידה, אולם לא תמיד ישנה מודעות לחשיבותו, לרגישות שלו וכן למחלות שעלולות להתפתח בו. מאמר זה יעניק אינפורמציה תמציתית וממוקדת, העוסקת באיבר אחד בלבד: צוואר הרחם.

 

מהו צוואר הרחם?

צוואר הרחם, בלועזית CERVIX, הוא איבר צינורי המחבר בין הרחם לבין הנרתיק. פתחו החיצוני של צוואר הרחם, באזור הנרתיק, חסום על ידי רירית צמיגית המתחדשת תדיר, כדי למנוע כניסה של מזהמים אל פנים הרחם. סביב זמן הביוץ, רירית זו הופכת לנוזלית יותר ופחות סמיכה, על מנת לאפשר מעבר לזרעונים לצורך הפריית הביצית.

 

מהם תפקידיו של צוואר הרחם?

צוואר הרחם

צוואר הרחם הוא בעצם "התחנה האחרונה" בדרכם של חיידקים וזיהומים מזיקים מהעולם שבחוץ אל תוך הרחם, וככזה תפקידו היומיומי והעיקרי הוא להגן על הרחם מפני מזיקים אלו, ולצורך כך הוא מחדש את הרירית שלו כל הזמן. צוואר הרחם מהווה מעין שומר בשער שמפקח ומסנן אורחים לא רצויים. ישנם זמנים שהוא נפתח מעט, כאשר מתרחש תהליך שדורש זאת ממנו, כמו למשל בזמן קיום יחסי מין, וכן בזמן וסת, הריון או לידה:

 

  • במהלך אורגזמה צוואר הרחם נע ומתרחב בחלקו החיצוני (יש הסוברים שזה קורה כדי לאפשר משיכה של נוזל הזרע אל פנים הרחם ולסייע על ידי כך להפרייה).

 

  • בזמן וסת, רירית הרחם אשר התעבתה במהלך ההכנה לביוץ נושרת, וכדי לאפשר לה להתנקות החוצה, צוואר הרחם נפתח מעט. יש הסוברים כי הגורם לכאבי ווסת הידועים לשמצה הן אותן התכווצויות של צוואר הרחם. לאחר הווסת, תפקיד צוואר הרחם הוא לשמור על הרחם מפני זיהומים וחיידקים לא רצויים וזאת, כפי שציינו, הוא עושה על ידי חידוש רירית מתמיד.

 

  • כאשר הביצית מופרית ומתפתח הריון, צוואר הרחם הופך אטום לחלוטין, כמו סוג של פקק אנטי-בקטריאלי, לצורך הגנה על העובר מפני חדירת מזהמים שונים וכן מונע בריחת נוזלים מתוך הרחם. "פקק" זה נשמר סגור לכל אורך ההריון, ונושר לפני יציאת העובר או במהלך הלידה.

 

  • במהלך לידה, מתרחשות התכווצויות חזקות של צוואר הרחם והוא מתרחב עד לקוטר של 10 סנטימטרים, כדי לאפשר לתינוק לצאת מרחם אמו.

 

זיהומים ומחלות בצוואר הרחם 

צוואר הרחם נמצא בקשר ישיר עם הנרתיק ועל כן חשוף למזהמים שונים, שלרוב מועברים במגע מיני:

 

  • גונוריאה (זיבה)
  • כלמידיה
  • הרפס
  • נגיף הפפילומה האנושי (HPV)
  • מיקופלסמה
  • טריכומונס
  • קנדידה

 

ועוד…

 

כתוצאה ממזהמים אלו עלולה להתפתח דלקת, לעיתים כרונית, בצוואר הרחם, ואילו מנגיף הפפילומה האנושי, עלול להתפתח אף סרטן צוואר הרחם.

 

סרטן צוואר הרחם ונגיף הפפילומה האנושי (HPV)

 

כמעט 100% ממקרי סרטן צוואר הרחם נגרמים על ידי נגיף הפפילומה האנושי (HPV). לפני התפתחות הסרטן עצמו, מתרחשים באזור שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם, מה שניתן לגילוי וטיפול על ידי מעקב שגרתי אצל רופא נשים. שינויים טרום סרטניים אלו מכונים CIN (Cervical Intra Epithelial Neoplasia), או נאופלזיה תוך אפיתליאלית בצוואר הרחם. ללא מתן טיפול מתאים, עלולים נגעים אלו להפוך לסרטניים, ולהסב סבל רב לאישה וכן להעמידה בסכנת חיים.

 

איך נשמור על צוואר הרחם?

 

על מנת להבטיח שמירה מקסימלית על צוואר הרחם, יש לקיים שגרת בדיקות גניקולוגיות תקופתיות כדי לעקוב אחר כל שינוי והתפתחות לא שגרתית באזור.

 

  • ראשית כל, יש לשמור על קיום יחסי מין בטוחים: אם אין יודעים אם הפרטנר נושא מחלות מין, יש להשתמש בקונדום במהלך קיום היחסים.
  • יש לבצע בדיקת PAP שגרתית (משטח צוואר הרחם) אצל רופא נשים, אחת לשנה-שלוש שנים על מנת לשלול או לאבחן שינויים המתחוללים בצוואר הרחם כבר בשלבים המוקדמים. שינויים כאלו, העלולים להתפתח בצוואר הרחם, יכולים להעיד, לא בכל המקרים, על סרטן צוואר הרחם וגילוי מוקדם יכול להועיל מאוד בטיפול והחלמה.
  • חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV)– חשוב ביותר! יש לבצע חיסון זה עוד לפני תחילת הפעילות המינית, על מנת למנוע הדבקה בנגיף וכתוצאה מכך- למנוע התפתחות זיהומים שונים וכמובן למנוע סרטן צוואר הרחם מבעוד מועד.
אודות המחבר
ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

סרטן צוואר הרחם

אחד מסוגי הסרטן השכיחים והידועים ביותר הוא סרטן צוואר הרחם. ה"פופולריות" הרבה של סרטן צוואר הרחם נובעת הן משום שכיחותו הגבוהה (הסרטן הרביעי הנפוץ ביותר

קראו עוד »