ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

Dr. Guy Gutman

דימום בין וסתי – סיבות ודרכי טיפול

דימום ואגינלי בין מחזורים

דימום בין וסתי (Metrorrhagia)הוא דימום נרתיקי קל, המופיע לרוב כהכתמה חומה-אדמדמה, שעלולה להימשך מספר ימים. דימום זה מתרחש לאחר תום הווסת האחרונה, וטרם הגעת הווסת הבאה, ומכאן שמו.  הדימום מהווה תסמין למספר תופעות, כגון הריון, שינויים הורמונליים ובמקרים קיצוניים גם סרטן צוואר הרחם. מאמר זה יעניק תמונה רחבה יותר על הסיבות האפשריות להופעת דימום בין וסתי, וכמובן יספק לך הדרכה בנוגע לזיהוי התופעה והטיפול בה.

 

על מה עשוי להעיד דימום בין וסתי?

 

דימום בין וסתי אינו מופיע סתם כך, והוא מעיד על התרחשות פנימית לא תקינה במערכת הנשית, שמצריכה בדיקה רפואית ותשומת לב. תופעה זו מתרחשת אצל 10%-15% מהנשים, ולמרות שברוב המקרים אינה אמורה להוות מקור לדאגה, עדיין יש לפנות לבירור רפואי אצל רופא הנשים כדי לבחון את הסימפטום ואת הסיבה לו.

 

אז… הנה 10 סיבות אפשריות להופעת דימום בין וסתי:

 

  • שימוש באמצעי מניעה על בסיס הורמונלי

גלולות למניעת הריון הן אמצעי מניעה על בסיס הורמונלי. תפקידן הוא למנוע את שחרור הביצית מהשחלה ועל ידי כך את קיום הביוץ. אחת מתופעות הלוואי שעלולות להתרחש עקב שימוש בגלולות למניעת הריון, היא דימום וסתי. דימום זה עשוי להימשך עד להתרגלות הגוף לשינוי ההורמונלי- כשלושה חודשים של נטילת גלולות באופן סדיר וקבוע. הופעת הדימום אינה מעידה על אי התאמה של הגלולות לגוף, וכן אינה מעידה על יעילותן.

 

הדימום עשוי להימשך מעבר לשלושה חודשים בשל הסיבות הבאות:

  • אי סדירות בזמני לקיחת הגלולה
  • שינוי אמצעי מניעה
  • ההתקן זז או שיש להחליפו לאחר תקופה מסוימת
  • נטילת גלולת היום שאחרי

 

במקרה שהדימום ממשיך מעבר לשלושה חודשים, יש לגשת לרופא/ת הנשים שלך ולהתייעץ לגבי האמצעי בו את משתמשת ולבדוק האם הוא מתאים לך.

 

  • אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית שבה תאים שדומים לתאים של רירית הרחם גדלים אל מחוץ לרחם. מצב רפואי זה עלול לגרום לכאבים קשים באגן ובבטן התחתונה אצל נשים הסובלות מכך, ואחד מהסיפטומים שלו הוא דימום בין וסתי.

 

לקריאה נוספת על אנדומטריוזיס

 

  • פרימנופאוזה

מנופאוזה היא תקופת גיל המעבר שבו האישה עוברת שינוי הורמונלי משמעותי ביותר, עקב סיום תקוםת הפוריות שלה. התקופה הקודמת למנופאוזה, היא תקופת הפרימנופאוזה- התקופה המקדימה לגיל המעבר. תקופה זו מאופיינת באי סדירות של המחזור החודשי בשל שינויים הורמונליים (ירידה ברמת הפרוגסטרון והאסטרוגן), ולכן הופעת דימומים לא סדירים, הופכת שכיחה יותר.

גם אם הדימומים הבין-וסתיים מופיעים בתקופת הפרימנופאוזה, יש לגשת לרופא/ת הנשים כדי לוודא שזו אכן הסיבה לדימום.

 

  • ביוץ

ביוץ הוא תהליך יציאת הביצית מהשחלה אל החצוצרה לצורך הפרייה, המתרחש כארבעה עשר ימים לאחר סיום הווסת. תהליך זה מלווה בשינויים הורמונליים, שאחת מתופעות הלוואי שלהם הוא דימום בין וסתי. תופעה זו איננה נפוצה כל כך- פחות מ-5% מהנשים יחוו דימום בין וסתי קצר בזמן הביוץ או בסמוך לו.

 

  • הריון

בין 15%-25% מהנשים יכולות להכתים ואף לדמם בתקופת השליש הראשון להריון. הסיבה להכתמה זו עשויה להיות עקב השתרשות ההריון ברחם- מצב שבו הביצית המופרית נודדת אל חלל הרחם ומשתרשת בו.  במקרים שבהם מופיעה הכתמה כזו בתחילת ההריון, יש לגשת לבדיקה אצל רופא/ת הנשים כדי לוודא שלא מדובר בהפלה טבעית.

 

  • טראומה לאזור הואגינה

 דימום בין וסתי יכול להיגרם עקב פגיעה באזור הואגינה, למשל עקב קיום יחסי מין, בדיקה גניקולוגית (אולטרסאונד וגינלי או בדיקת קולפוסקופיה), או נטילת ביופסיה. הדימום אמור להיות קל ולהימשך ימים ספורים בלבד.

 

  • פוליפ ושרירנים

 פוליפים ושרירנים הם סוגים של גידולים שפירים בגדלים שונים. פוליפים עשויים לגדול בין השאר בצוואר הרחם או הרחם, ושרירנים צומחים מתוך רקמת השריר של דופן הרחם, בעיקר בתקופת הפריון עקב רמות הורמונים גבוהות. לרוב גידולים שפירים אלו מתגלים בעיקר בזמן בדיקה אצל רופא הנשים ואינם מורגשים, אולם לא מעט פעמים נשים חוות כאבים או דימומים בגללם. במקרים כאלו, ניתן להסירם.

 

  • סרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב נשים בעולם. סוג סרטן זה מתפתח אומנם לאט, ואם לא מבצעים בדיקות פאפ שגרתיות אחת לשנה-שלוש שנים, ניתן שלא לגלות אותו כלל, עד לשלב מאוחר ובלתי הפיך. אחד מהתסמינים של סרטן צוואר הרחם הוא הופעת דימום בין וסתי, ולכן עם הופעת דימום בין וסתי יש לגשת מיד לרופא הנשים על מנת לבחון האם קיימים שינויים סרטניים בצוואר הרחם שמצריכים טיפול.

 

  • לחץ

לחץ יכול לגרום לשינויים הורמונליים משמעותיים בגוף האישה, ועלול לגרום לאי-סדירות במחזור החודשי או לדימומים לאורך כל החודש.

 

  • מחלות מין ומחלה דלקתית של האגן (PID)

ישנן מחלות מין (STD) שיכולות לגרום לדימום בין מחזורי, כדוגמת כלמידיה. לרוב, הדימום מגיע עם תופעות לוואי נוספות כמו, כאבי אגן, הפרשות לא רגילות, כאבים בזמן קיום יחסים או בעת מתן שתן. אם קיים חשד להידבקות במחלת מין, יש לגשת אל רופא/ת הנשים כדי לקבל הפניה לבדיקות לגילוי מחלות מין.

מחלה נוספת העלולה לגרום להופעת דימום בין וסתי, היא מחלה דלקתית של האגן (PID). מדובר במחלה הנגרמת מזיהומים על בסיס דלקתי המופיעים באברי הרבייה- חצוצרות, שחלות, צוואר הרחם והרחם.

איך מבדילים בין וסת לבין דימום בין וסתי?

 

דימום בין וסתי אמור להיות חלש בעוצמתו ולהימשך פחות זמן בהשוואה לדימום וסתי רגיל.

כאשר הדימום מופיע בליווי ריח חריג, גירוי נרתיקי, עייפות, חום גבוה והפרשה נרתיקית שונה, יש לגשת לבדיקה רפואית.

רק בריאות

אודות המחבר
ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך