ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

Dr. Guy Gutman

סרטן צוואר הרחם

אחד מסוגי הסרטן השכיחים והידועים ביותר הוא סרטן צוואר הרחם. ה"פופולריות" הרבה של סרטן צוואר הרחם נובעת הן משום שכיחותו הגבוהה (הסרטן הרביעי הנפוץ ביותר בקרב נשים בכל העולם), והן בשל הופעתו של החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי, שהביאה מודעות עולמית רבה לסרטן צוואר הרחם.

מהו סרטן צוואר הרחם?

צוואר הרחם, האיבר המחבר בין הנרתיק לבין הרחם, ממוקם בחלקו התחתון של הרחם. פני השטח של צוואר הרחם בנויים משני סוגי תאים שונים: תאים קשקשיים שטוחים ותאים מאורכים בלוטיים. נקודת המפגש ביניהם מהווה את האזור המועד להתפתחות שינויים טרום סרטניים וסרטניים.

קיימים שני סוגים עיקריים של סרטן צוואר הרחם:

  1. קרצינומה של תאי הקשקש (squamous cell carcinoma): סוג סרטן זה מתפתח בתאי הקשקש השטוחים.
  2. אדנוקרצינומה (adenocarcinoma): סוג זה של סרטן מתפתח בתאים המאורכים וקשה יותר לאיתור עם בדיקות הסקר השגרתיות הקיימות כיום.

מה הקשר בין סרטן צוואר הרחם לבין וירוס הפפילומה האנושי (HPV)?

הגורם העיקרי להופעתו של סרטן צוואר הרחם הינו וירוס הפפילומה- כ-99% ממקרי סרטן צוואר הרחם נגרמים על ידי זנים של וירוס הפפילומה האנושי. וירוס הפפילומה האנושי מאגד בתוכו כ-100 זנים שונים שמתחלקים לשתי קבוצות:

  1.  קבוצה ראשונה, מכילה את הזנים אשר אינם גורמים לסרטן אלא יוצרים יבלות.
  2. הקבוצה השנייה מכילה בתוכה את הזנים המסוכנים יותר, שהידבקות בהם מעלה את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם. בקבוצה זו נמצאים המחוללים העיקריים של סרטן צוואר הרחם, השייכים לוירוס הפפילומה (HPV), ובעיקר הזנים:  16, 18, 31,33 ו-45.

כיצד נדבקים בוירוס הפפילומה האנושי?

ההידבקות בווירוס הפפילומה מתרחשת בעת מגע ושפשוף של עור בריא בעור נגוע, כאשר הוירוס מדביק את תאי העור, בעיקר אלו הנמצאים באזור המפשעה ואיבר המין (הגברי והנשי). לכן, בעת קיום יחסי מין, מכל סוגיהם השונים (מין אוראלי, אנאלי ווגינאלי), ניתן להידבק בווירוס.

חשוב לדעת: היות ומדובר על וירוס אשר מתקיים בתאי המפשעה ולא רק באיבר המין עצמו, שימוש בקונדום אמנם מוריד את הסיכויים להידבק, אך לא מונע הידבקות לגמרי.

כל אישה פעילה מינית נמצאת בסיכון להידבק בוירוס הפפילומה, ולכן ישנה חשיבות מכרעת לבדיקת פאפ שגרתית אצל רופא/ת הנשים, וכן, לבצע את החיסון נגד נגיף הפפילומה עוד טרם תחילת הפעילות המינית.

מהם התסמינים האופייניים לסרטן צוואר הרחם?

סרטן צוואר הרחם מתפתח לאט ובהדרגתיות, ולכן כך גם התסמינים. בשלבים מוקדמים שלו, כמעט ולא מורגשים תסמינים ולכן חשוב ביותר לבצע מעקב שגרתי ובדיקות PAP אצל רופא נשים- אם מתחילים להופיע שינויים בתאים בצוואר הרחם, הבדיקות השגרתיות יוכלו לזהות זאת, ויהיה ניתן לטפל בהם עוד לפני שיהפכו לסרטן.

תסמינים אפשריים שעשויים להעיד על התפתחות סרטן צוואר הרחם:

  1. דימום חריג – דימומים לאחר קיום יחסים או בין מחזורים (ואצל נשים לאחר המנופאוזה)
  2. כאבי אגן לאחר קיום יחסי מין
  3. הפרשות דמיות שלעיתים ילוו בריח רע

מניעה

דרך הטיפול הטובה ביותר בכל הנוגע לסרטן צוואר הרחם הינה מניעתו מראש- למנוע את ההדבקה בגורם המחלה- נגיף הפפילומה האנושי. כפי שכבר אמרנו, גם שימוש בקונדום אינו מונע הדבקה באופן מלא, ולכן חשוב ביותר לבצע חיסון בטרם תחילת הפעילות המינית.

חיסון זה ניתן כיום לכל נער ונערה בכיתות ח'-ט' במסגרת החיסונים הניתנים בבתי הספר. החשיבות של מתן החיסון אינו קיים רק לנערות אלא גם לנערים באותה המידה, כדי למנוע הדבקה בנגיף גם בקרב הגברים עצמם וגם בקרב שותפיהם ליחסי המין. החיסון ניתן נגד כ-9 זנים שונים, שבין השאר גם משתייכים לקבוצת מחוללי סרטן צוואר הרחם.

בנוסף, חשוב מאוד לבצע בדיקת פאפ, גם למי שקיבלה את החיסון, ולו רק בשל הסיכוי הקטן, הקיים עדיין, להתפתחות סרטן צוואר הרחם ומחלות מין אחרות. בדיקת פאפ נחשבת לפרוצדורה רפואית פשוטה וקלה, שלה חשיבות מכרעת בגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם ובהצלת חיים!

 
שאלות ותשובות על סרטן צוואר הרחם, במאמר הבא
אודות המחבר
ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
הצרת נרתיק

הצרת נרתיק- כל המידע הנכון

לידה, הגורמת למתיחה של רקמות והפרדת שרירים; גיל המעבר שעלול גרום לירידה ברמות האסטרוגן, ומצבים נוספים במהלך החיים, יכולים להוביל לאובדן גמישות של דפנות הנרתיק

קראו עוד »

בדיקת HPV DNA

בדיקת HPV DNA נגיף הפפילומה האנושי (Human papilloma virus, או בקיצור HPV) נחשב לאחת ממחלות המין הנפוצות ביותר בעולם המערבי. הנגיף מועבר באמצעות מגע מיני

קראו עוד »

ציסטה בשחלה

ציסטה שחלתית היא מעין גידול לא סרטני שעשוי להתפתח בשחלה, שצורתו כצורת שקיק קטן מלא בנוזל. הן נפוצות ביותר בקרב נשים בגילאי הפוריות, כאשר על

קראו עוד »