ד"ר גיא גוטמן, .M.D מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

Dr. Guy Gutman

חיסון נגד פפילומה- מיתוסים VS עובדות

החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (Human Papilloma Virus, HPV) תורם למניעת מחלות רבות שעלולות להתפתח בעקבות הידבקות בנגיף, כמו למשל מחלת המין קונדילומה וכן התפתחות סרטן צוואר הרחם.

במאמר זה אביא בפניכם חמישה מיתוסים נפוצים בנוגע לחיסון הפפילומה ואצרף כמובן את העובדות הנכונות המפריכות אותם.

מיתוס 1:
יעילות ובטיחות החיסון לא נבדקו

מדובר כמובן בטעות, שכן החיסון נגד נגיף הפפילומה הוא אחד החיסונים שנבדקו באופן יסודי ורחב ביותר  בהיקף עולמי. המחקרים הראשונים לגבי יעילותו ובטיחותו של החיסון נגד נגיף הפפילומה, נמשכו כ-3 שנים ופורסמו בשנים 2005 ו-2007. בשנים הבאות, גם לאחר שיווק החיסון, נערכו מחקרים ומעקבים נוספים על מנת ללמוד על יעילותו ובטיחותו גם באוכלוסייה רחבה יותר שלא נבחרה למחקרים הללו באופן מיוחד. בשנת  2018 פרסם ארגון הבריאות העולמי  דו"ח מקיף שבו הוא קובע שחיסון הפפילומה נמצא בטוח ביותר לשימוש, וזאת לאחר שניתנו מעל ל- 270 מיליון מנות ממנו.

מיתוס 2:
החיסון מונע את הצורך בביצוע בדיקת PAP שגרתית 

חיסון הפפילומה מקטין משמעותית את הסיכון לחלות במחלות שונות שעלולות להתפתח כתוצאה מהידבקות בנגיף: הוא מהווה אמצעי למניעת כ-90% ממקרי סרטן צוואר הרחם, אחראי לצמצום משמעותי בשכיחות סרטני הנרתיק, הפין ופי הטבעת, ומפחית את שכיחות הופעת יבלות באיברי המין ובלוע בכ-90%.

למרות מעלות אלו של החיסון, עדיין קיים סיכון קטן להתפתחות סרטן צוואר הרחם. לכן, יש בכל מקרה לעבור בדיקת PAP שגרתית אחת לשלוש שנים. בדיקה זו היא אמצעי חשוב מאוד לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, והיא תורמת משמעותית לשיפור סיכויי ההחלמה של האישה. על אף יעילותה של בדיקת ה-PAP, היא נותרת תמיד בגדר בדיקה- אמצעי לגילוי המחלה, ולא אמצעי פעיל בהגנה על הגוף ומניעת התפתחות המחלה מלכתחילה, כמו החיסון.

מיתוס 3:
החיסון מגן רק באופן זמני, שכן הנוגדנים שהוא מייצר בגוף מתמעטים ונעלמים לאחר שנה וחצי ועד שבע שנים מיום קבלת החיסון

מדובר בטעות. חיסון הפפילומה הוא אחד החיסונים הנעקבים והנחקרים ביותר עוד מאז שנת 2002, וטרם נמצאה תחלואה בקרב המתחסנים הראשונים. במסגרת מחקרים חדשים נבדקו אלפי נשים שהתחסנו, ונמצא שהחיסונים מגינים על הגוף לפחות ל-15 שנים. מודלים מתמטיים שונים וכן גם ניסיון מחיסונים אחרים, מנבאים שרמת הנוגדנים בגוף כתוצאה מהחיסון תישאר גבוהה למשך כל החיים.

מיתוס 4:
גברים צריכים להתחסן רק כדי למנוע הדבקה של בנות זוגם

גם כאן, מדובר כמובן בטעות. וירוס הפפילומה טומן בחובו סכנות רבות גם עבור גברים: גברים שנדבקים בווירוס עלולים לחלות בסרטן הפין, סרטן בפי-הטבעת וכן בסרטן הפה והלוע. בנוסף, הווירוס גורם ליבלות באיברי המין הגבריים (קונדילומה). שימוש בקונדום לא בהכרח יימנע הדבקה בנגיף הפפילומה האנושי, במקרה שהנגעים מופיעים באזורים שלא מכוסים על ידו (בניגוד לאופן ההדבקה ממחלות מין רבות אחרות, כמו איידס למשל). 

מחקרים קליניים רבים שבהם השתתפו גברים הטרוסקסואלים והומוסקסואלים, הראו שהחיסון היה יעיל במניעת התפתחותם של 90% מהנגעים שנגרמים מארבעת זני פפילומה בקרב גברים בני 16-26. בנוסף, במסגרת מחקר גדול שנערך בארצות הברית, נמצא שקיום מין אוראלי מעלה את הסיכון להדבקה בנגיף אצל גברים, וכתוצאה מכך הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לגידולים בחלל הפה ולסרטן הפה: עד פי שלושה משיעור ההדבקה אצל נשים.

מיתוס 5:
יש לחיסון תופעות לוואי קשות ורבות, והוא יכול אפילו לגרום למוות

כמו לכל תרופה או חיסון, גם לחיסון נגד נגיף הפפילומה יש תופעות לוואי אפשריות, אולם הן קלות ביותר וחולפות במהירות:

  • תופעות לוואי מקומיות: באיזור ההזרקה עלולים להופיע אודם, כאב ונפיחות.
  • תופעות לוואי כלליות: חום, כאבי ראש, סחרחורות, הרגשה כללית רעה, כאבי שרירים וכאבי מפרקים. בנוסף עלולים להופיע בחילות, הקאות, שלשולים וכאבי בטן.
  • תופעות לוואי נדירות ביותר: קוצר נשימה, גרד, פריחה נרחבת, ירידה בלחץ הדם, דופק מהיר, סחרחורת, כאבי בטן חזקים, הקאה, שלשול, כל זאת עקב תגובה אלרגית של הגוף, הקרויה אנפילקסיס (anaphylaxis). תגובה זו מצריכה מעקב של 15 דקות לאחר החיסון ולעיתים מתן עזרה ראשונה.

לסיכום: החיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי  (HPV) הוא בטוח, יעיל ומציל חיים ומומלץ לכל אדם מגיל 13 ומעלה לקבל אותו כדי לשמור על בריאותו.

אודות המחבר
ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

ד"ר גיא גוטמן

ד"ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.